martes, 19 de enero de 2016

Al.literació i ànàfora



La repetició voluntària de sons  per produir un efecte determinat rep el nom d’al·literació. En el següent poema, la repetició de sons evoca el soroll dels esclops repicant a terra.

Cançó d’esclops

Els esclops de la Dolors
ja galopen per la Plana
des d’Orís fins a Centelles,
amb el tripi-tripi-trap.

De matí de matinet
ja travessen la contrada
despertant la gent dels masos
amb el tripi-tripi-trap.

MIQUEL DESCLOT
  
Teresa ha fet aquesta a l´aula:

La casa passa sa sosa vida en una pansa



Si la repetició no és d’un so, sinó del mot que encapçala una sèrie de versos i que provoca un paral·lelisme a les frases, rep el nom d’anàfora.

Pas de dansa

Tinc el capvespre i tinc paraules dures,
com absència, fosca, solitud.
Tinc paraules urgents: neguit, camí,
i una blanca sentor de margarides.
Tinc papallones, cargols marins
i records esfullats, melangiosos.
Tinc una boira fina al fons dels ulls
i les mans tremoloses. Tinc silencis
i paravents i un balancí de boga.
Tinc una cigarreta que es consum
i un fosc desig de viure. Tinc paraules
balderes i tinc dies de paper
sense cap mot escrit i tinc misteris
indesxifrables. Tinc un gust d’arrels
a dins la boca, i a les mans, ortigues.
I tinc la mort que em mira fit a fit
onsevulla que giri la mirada.

              MIQUEL MARTÍ I POL, Amb vidres a la sang




 

No hay comentarios:

Publicar un comentario