sábado, 15 de mayo de 2010

Què es un mandala?




















De la Viquipèdia:

"Un mandala (मण्डल), literalment «cercle» o «roda» en sànscrit, és un dibuix, pintura o baix relleu normalment amb trets geomètrics que es desenvolupa a partir d'un punt central o axial fins a formar normalment una figura circular o concèntrica. S'hi poden trobar punts o eixos de simetria de manera que tot el dibuix està subordinat i equidistant respecte d'aquest punt central.
Als mandales, se'ls dona una significació mística i simbòlica.
  • Mística: Representen un tot i una unitat alhora. Amb el seu centre i les seves polaritats positives i negatives, totalment relacionades formant una dansa al voltant del centre. Podem arribar a la reflexió que el món i moltes de les figures que composen la vida són circulars o esfèriques. Ex: la terra, les partícules, les cèl·lules, els planetes, les pedres dels rius, el circuit del sistema solar, les galaxies... tot, absolutament, són mandales.
















  • Simbòlica: Simbolitzen tot l'univers, explica la seva aparició, la seva existència i la seva desaparició. A tots els mandales la manifestació principal es troba en el centre; el seu objectiu és servir d'instrument de contemplació i de concentració, i els seus elements bàsics són figures geomètriques contraposades i concèntriques. El cercle exterior té sempre una funció unificadora.
Els llibres de mandales generalment obren camins cap a la reflexió sobre el món i sobre un mateix. N'hi ha de diferents orígens i són ideals per a la meditació. Pintar un mandala ens pot informar, entre altres coses, dels nostres estats d'ànim i de les nostres inquietuds. Ens hem d'autoconèixer molt bé per a llegir un mandala correctament i entendre què som i què ens manca. Mai hem d'anar a buscar en el mandala només la vessant estètica; el què ens importa, és el què ens suggereix a nosaltres mateixos la figura i el perquè ho pintem. El mandala representa funcions tant meditatives com relaxants.
S'utilitzen tant en l'edificació arquitectònica (baix relleus, rajoles, pintures, rosetons ...) com en les produccions plàstiques budistes."

viernes, 14 de mayo de 2010

Estudiem roques i minerals 1





















Llegit en la xarxa:

"¿Qué son los minerales?

Son compuesto inorgánicos sólidos, que se presentan de forma natural en el suelo.

Se conocen más de 2,000 tipos de minerales. Cada uno posee una estructura cristalina única que permite distinguirlo de otro.


¿Qué son las rocas?

Las rocas constituyen las unidades estructurales con las cuales esta edificado nuestro planeta, y se pueden definir como una asociación natural de dos o más minerales. Es importante estudiar las rocas porque así podemos saber la historia de la Tierra. De acuerdo a su modo de formación se dividen en: ígneas, sedimentarias y metamórficas.


¿Por qué es importante estudiar los distintos tipos de rocas?

Cada tipo de roca posee caracteristicas físico-quimicas, mineralógicas y litológicas que la hacen ser única respecto a cualquier otro tipo de roca.

Se hace una división y clasificación de los diferentes tipos de rocas, principalmente desde el punto de vista económico, ya que a la sociedad humana actual lo que le interesa es obtener un bien económico de cualquier actividad.

Dado esto, por ejemplo, se identifican las rocas que posean caracteristicas para contener ciertos minerales o compuestos de utilidad económica y mediante métodos geofisicos directos(radiometría o gravimetría) o por métodos indirectos (sísmica o electromagnetismo) se localizan los yacimientos o betas donde poder explotarlos.


Por ejemplo en minería se sabe que el oro es muy comun en rocas igneas y metamorficas, como la andesita y la pizarra y tambien en depósitos aluviales porducto del transporte de pequeños fragmentos de minerales de oro que al acumularse forman importantes yacimientos. además también es sabido que el oro por lo regular también se encuentra asociado a otros minerales de importancia económica como la plata, el cobre y aluminio.

En cuanto al petróleo, regularmente se encuentra en rocas sedimentarias como areniscas, calizas y dolomias(rara vez se encuentra en otro tipo de roca pero esto es producto de la migración del crudo ya formado como tal de una roca a otra, por procesos distensivos) y para localizar estos yacimientos normalmente se usa el método sísmico de refracción para localizar los yacimientos de petroleo y gas.

Ademas la industria del vestido y la moda, utiliza otro minerales como el cuarzo(que esta presente en prácticamente todo tipo de roca y es el mineral mas abundante en la corteza terrestre), onix, fluorita(en ígneas y sedimentarias), apatito, topacios(regularmente en ígneas, a veces en metamórficas), esmeraldas(en ígneas, diamantes(se encuentran en rocas metamórficas),zafiros(en ígneas y sedimentarias), etc para elaborar joyas (que en caso de los diamantes, los zafiros y las esmeraldas suelen costar mucho dinero).

Y viéndolo desde el punto de vista cientiíico las rocas sedimentarias nos ayudan a conocer el pasado de nuestro planeta por medio de los fósiles y de sus caraterísticas litológicas, que nos permiten conocer ambientes de formación (como era nuestro planeta al momento que estas se formaron, caracteristicas del paleoclima, etc)"



Les vostres mandales

Vos han quedat tan boniques!!!!!!!






jueves, 29 de abril de 2010

Fotos bioparc

L´esmorzar
































L´aula de natura



















































L´espectacle d´aus































El dinar















sábado, 24 de abril de 2010

Visita a Bioparc

El dimecres anirem al Bioparc. Si voleu preparar-vos podeu entrar a la seua pàgina. Només cal que fiqueu en Google "Bioparcvalencia.es" i navegueu pels seus apartats.

viernes, 23 de abril de 2010

La llegenda de Sant Jordi





















Fa molt i molt de temps, el poble de Montblanc era devastat per un monstre ferotge i terrible, que podia caminar, volar i nedar, i tenia un alè tant pudent, que des de molt lluny amb les seves alenades enverinava l'aire i produïa la mort a tots els qui el respiraven.

El mostre era l'estrall dels ramats i les persones, i per tota aquella contrada regnava el terror més profund. Preocupats per la situació, els habitants de Montblanc van pensar en donar al drac, cada dia de menjar a una persona, per intentar calmar-lo. El problema, era trobar la persona que vulgues sacrificar-se cada dia per ser devorada pel drac.

I així fou com després d'una llarga discussió, els vilatans van decidir sortejar cada dia qui seria la persona que aniria a para a l'estomac del drac.I així ho feren, i sembla ser que la jugada els va sortir bé, l'abominable bèstia se'n deuria sentir satisfeta, per que deixà de fer estralls i malifetes per aquelles terres.

Però heus aquí que un dia, la sort feu que li toqués ser devorada a la filla del rei. La jove princesa era molt simpàtica, amable, bonica, elegant. Tenia el cor de tots els ciutadans robats, i per aquest motiu centenars s'oferiren per substituir-la. Però el rei, afligit i adolorit, fou just i sever, la seva filla era com qualsevol altre. Si li havia tocat hi havia d'anar.

I així fou com la jove donzella sortí del castell per trobar-se amb la bèstia, mentre tot el poble mirava desconsolat i afligit com la princesa es dirigia cap al sacrifici. Però mentre la noia es dirigia cap al cau del monstre, un jove cavaller, amb una brillant armadura , muntat sobre un cavall blanc, La donzella se'l mirà i l'advertí:

- Fugiu! fugiu ràpidament d'aquí! noble cavaller, si us quedeu per aquí, apareixerà la bèstia i només us vegi us devorarà.

El jove cavaller, se la mirà i li contestà

- No patiu jove donzella.Si sóc aquí es per què hi he vingut expressament. He vingut des de molt lluny per protegir-vos a vós i a alliberar el vostre poble d'aquesta fera.

No va tenir temps ni de dir això, que de cop i volta va sortir la fera, davant l'horror de la princesa i el goig del cavaller. Va començar una intensa però breu lluita, fins que el cavaller li va clavar una bona estocada amb la seva llança, que va deixar malferida a la terrible bèstia i la matar. De la sang que en brollà, en sorgí ràpidament un roser, amb les roses més vermelles que la princesa hagués vist mai, roser del que el jove cavaller en tallà una rosa i li oferí a la princesa.





























































Dia internacional del llibre




















El Dia Internacional del Llibre és una festivitat celebrada a nivell internacional amb l'objectiu de promoure la lectura, que té el seu orígen en la Diada de Sant Jordi celebrada a Catalunya, on ha estat tradicional des de l'època medieval per als homes per donar roses a les seves amants, i des de 1925 per a la dona a donar un llibre a canvi.
A espanta el 1930, es va traslladar la data al 23 d'abril, dia de l'enterrament de Cervantes.
Més tard, el 1995, la UNESCO instituïa el 23 d'abril com el Dia Mundial del Llibre i dels Drets d'Autor.
Cal recordar que un 23 d'abril també va morir Josep Pla (1897-1981), escriptor català, i el 23 d'abril de 1616 del calendari julià (3 de maig de 1616 del calendari gregorià) també va morir William Shakespeare (1564-1616), escriptor anglès.


domingo, 18 de abril de 2010

Experimento con imanes

He encontrado esto en una dirección muy interesante:
El rincón de la ciencia

Hay muchos experimentos. Os dejo uno

El aluminio y los imanes (PR-31)

M. A. Gómez (IES Victoria Kent, Torrejón de Ardoz)


El aluminio es un material (un metal) que todos conocemos y sabemos que no es atraído por los imanes. Para comprobarlo nos basta con acercar un imán a cualquier objeto de aluminio de los que hay en las casas: ventanas metálicas, recipientes de cocina, papel de aluminio (del que se utiliza para envolver los alimentos, adornos, etc). Sin embargo, podemos conseguir que un imán ejerza una acción sobre el aluminio y vamos a comprobarlo con un sencillo experimento.

¿Qué necesitamos?

  • Un pequeño recipiente de aluminio de los que se utilizan para hornear postres o para hacer flanes. Si no lo tienes a mano, puedes fabricarte uno con papel de aluminio tomando como molde la parte de abajo de un vaso.
  • un imán
  • un hilo fino






¿Cómo lo hacemos?


Vamos a colocar el recipiente flotando en un plato con agua. El objetivo es disminuir el rozamiento y que el recipiente se pueda mover más o menos libremente.

Después vamos a colgar el imán de un hilo y lo vamos a hacer girar, sobre si mismo, lo más deprisa posible (basta con retorcer el hilo).

Al colocar el imán girando en el interior del recipiente veremos como reacciona éste. El recipiente comienza también a girar. Cuando el imán cambia el sentido de giro, también cambia el sentido del recipiente.

Atención. Hay que tener mucho cuidado para que el imán no roce con el recipiente. Si se tocan, el giro será debido a los golpes que recibe.










Algunas sugerencias:

  • Cuanto más potente sea el imán mejor saldrá el experimento. Además, si es grande y se encuentra próximo a las paredes se observará mejor el efecto
  • La velocidad de giro también influye
  • Los polos del imán tienen que estar en el plano horizontal, perpendiculares al eje de giro

¿Por qué ocurre esto?

El efecto es debido al movimiento del campo magnético con respecto a las paredes del recipiente. Cuando un conductor (en este caso el recipiente metálico) se mueve en el seno de un campo magnético (el generado por el imán) o el campo magnético se mueve con respecto al conductor, el conductor responde tratando de anular el efecto del imán: se generan corrientes inducidas que crean un campo magnético contrario al que actúa que, en este caso, provoca que se mueve el sistema. Se trata de un ejemplo de la conocida como Ley de Lenz.